Parodontose

Behandling af parodontose

Parodontose er en infektionssygdom forårsaget af mundhulebakterier, der angriber tandens støttevæv (tandkød og knogle) og gradvis nedbryder tandens fæste med deraf følgende løsning, vandring og tab af tænderne.​

​Knoglen reduceres, og der opstår tandkødslommer af varierende dybde. På rodoverfladen kan plak og tandsten akkumuleres og infektion opstår med symptomer som ømhed, hævelse, blødning, rødme og dårlig ånde. Tilstanden kan dog være mere eller mindre symptomfri.

Infektionen kan være så alvorlig, at der eksempelvis kan måles en forhøjet bakteriekoncentration i blodet, der igen kan give anledning til generel ubehag. For visse patientgrupper kan sygdommen være direkte livstruende, f.eks. i forbindelse med kunstige hjerteklapper.

Der er en genetisk arvelig tendens til parodontose. Behandlingen går fra almindelig parodontosebehandling, der indebærer mekanisk fjernelse af tandsten og plak på

rodoverfladerne (tandrodsrensninger) til forskellige former for kirurgisk behandling, der foregår på klinikken. En afgørende del af behandlingen går ud på i tæt samarbejde med patienten at få optimeret mundhygiejnen ved instruktion og vejledning i den daglige tandbørstning og komme i et regelmæssigt forløb med hyppigere indkald.

Fixation vil sige, at man hæfter de løse tænder sammen med fiber og plast, der bevirker at tænderne stabiliseres og arbejder sammen i en gruppe. Dette sikrer en bedre heling om den enkelte tand og en forbedring af prognosen.​

Kontakt Tandklinikken Vestfyn

Vi er en tandklinik, der består af dygtige og erfarne tandlæger, der udfører alle former for tandbehandling. Vi lægger vægt på grundig og smertefri tandbehandling.

Kontakt os for en aftale om tandeftersyn. Ring til os på telefon (+45) 52 37 04 93 eller send en mail til kontakt@tandklinikkenvestfyn.dk. Vi besvarer din henvendelse hurtigst muligt.